Chapitre 3
LES DIFFÉRENTS TYPES DE MAQUILLAGES AU CINÉMA
THE DIFFERENT TYPES OF MAKE-UP IN THE CINEMA
Nul ne saurait vouloir rendre obligatoire l’usage du maquillage sur un film actuel.
Pas même le maquilleur que je suis.
Pourtant, si la chose est envisageable sur un reportage d’actualité ou un documentaire, ce serait bien dommage de s’en moquer et s'en priver en fiction.
Le film raconte une histoire avec des acteurs. Les acteurs d’aujourd’hui n’ont pas forcément la même allure que le personnage qu’ils sont chargés d’interpréter. Il peut s’agir de films d’époque – et là le recours au maquillage et postiches, coiffures et perruques devient indispensable – ou de personnages plus âgés, plus jeunes, blessés ou d’extraterrestres – et là il est inévitable ; dans d’autres cas, il faudra "cacher les misères", ou rajeunir certains artistes, ou leur redonner une mine un petit peu plus pimpante s’ils sont malades : on en conçoit alors bien la nécessité…
Pour autant, la plupart des personnages de fiction ne seront pas censés être maquillés. Le maquillage devra donc à la fois servir efficacement pour raconter l’histoire du personnage et ne pas se voir en tant que maquillage. Comment résoudre cette nouvelle quadrature du cercle ?
C’est le métier du maquilleur.
Alors, que lui demander ? De quoi doit-il être capable pour être un vrai maquilleur de cinéma apte à faire votre film ?
C’est ce que nous allons aborder maintenant.
No one would want to make the use of makeup mandatory in a modern film.
Not even a makeup artist like myself.
However, while it might be conceivable to forgo makeup in a news report or documentary, it would be a real shame to ignore and forgo it in fiction.
A film tells a story with actors. Today’s actors do not necessarily resemble the characters they are tasked with portraying. There might be period films — where the use of makeup and wigs, hairstyles, and facial hair pieces becomes essential — or characters who are older, younger, injured, or extraterrestrial — in which case it is unavoidable. In other situations, it might be necessary to “hide imperfections,” rejuvenate some artists, or give them a healthier appearance if they are in bad shape : the necessity then becomes clear...
However, most fictional characters are not supposed to look like they are wearing makeup. Therefore, the makeup must effectively serve to tell the character’s story while remaining invisible as makeup. How can we solve this new squaring of the circle?
That is the makeup artist’s profession.
So, what should we ask of them ? What must they be capable of to be a true film makeup artist capable of working on your film ?
This is what we will now discuss.
Que peut-on attendre du maquilleur sur un film ?
What can we expect from the make-up artist
on a film?
— Tout… On peut tout demander à un maquilleur de cinéma qualifié, et on ne s’en prive pas dans les grands films.
Alors qu’une esthéticienne doit rendre ses clientes belles pour elles-mêmes et le maquilleur de mode / photo sublimer son modèle, le maquilleur d’un (télé)film doit partir d’un acteur pour présenter un personnage parfois très proche, transformation alors minime, parfois très différent et l’ampleur de la transformation peut être très importante.
C’est lui qui créera l’aspect particulièrement marquant d’un personnage tel que, en le voyant, on se souviendra instantanément de l’acteur et du film, comme par exemple Johnny Depp dans Pirates des Caraïbes, Edward aux Mains d’Argent, Lone Ranger ou Alice au Pays des Merveilles. Quelle formidable publicité pour un film !
Pour cela, le maquilleur doit en principe absolument savoir tout faire de ce qui est de son domaine.
En fiction, avec des acteurs normaux, il faudra pouvoir représenter aussi bien un miséreux qu’un roi, un maigre ou un obèse, M. Toulemonde d’aujourd’hui ou un empereur romain, un maréchal d’empire ou même un animal ; une marquise bien en cour ou une misérable dans la tempête, une stripteaseuse ou une religieuse, etc, et parfois il faudra faire ces différents personnages sur la tête d’un même artiste. On voit déjà que cela implique à chaque fois une transformation si minime soit-elle de la morphologie de base, qui pourtant devra toujours avoir l’air naturelle, c’est-а-dire ne pas avoir l’air maquillée du tout la plupart du temps.
Pour parvenir à ce résultat, le maquilleur devra maîtriser et être capable d’utiliser les techniques suivantes :
- Maquillage de beauté
- Maquillage naturel
- Maquillage de composition
- Maquillage artistique (très rare en fiction, mais il faut le connaître aussi).
Voyons ce que désignent ces termes.
— Everything… One can ask anything of a qualified film makeup artist, and this is certainly the case in major films.
While a beautician’s job is to make her clients look beautiful for themselves, and a fashion/photo makeup artist aims to enhance their model, the makeup artist for a (television) film must start with an actor to present a character. Sometimes the transformation is minimal if the character is very close to the actor ; other times, it can be vastly different, requiring a significant transformation.
It is the makeup artist who will create the particularly striking appearance of a character such that, upon seeing them, one will instantly remember the actor and the film, like Johnny Depp in Pirates of the Caribbean, Edward Scissorhands, The Lone Ranger, or Alice in Wonderland. What fantastic publicity for a film !
For this, the makeup artist must ideally know how to do everything within their domain.
In fiction, with regular actors, they must be able to represent a beggar as well as a king, a thin person or an obese one, an everyday man or a Roman emperor, a marshal of the empire or even an animal ; a well-groomed marchioness or a wretch in a storm, a stripper or a nun, etc., and sometimes they will have to create these different characters on the same actor’s face. This always involves a transformation, however minimal, of the basic morphology, which nevertheless must always look natural, i.e., not appear as makeup at all most of the time.
To achieve this result, the makeup artist must master and be capable of using the following techniques:
- Beauty makeup
- Natural makeup
- Character makeup
- Artistic makeup (very rare in fiction, but necessary to know as well).
Let’s see what these terms mean.
Le maquillage beauté
Beauty makeup
Ce sera bien évidemment le maquillage de toutes les femmes, de toutes les époques, qui pourront paraitre maquillées, de Cléopâtre à la jeune fille flashy actuelle, du top-model à la star du muet ou à la jeune mariée, etc. Il se verra donc toujours comme un maquillage, mais, surtout avec un maquillage moderne, les traits marquants de la personnalité ont tendance à disparaitre, ce qui n'est pas forcément avantageux pour l'identification des personnages.
Mais ce pourra aussi être le cas de certains personnages masculins de fiction à mettre discrètement en valeur, ou d’hommes interviewés pour un documentaire ou un plateau TV si on a le temps de les préparer avec soin.
Ce sera le maquillage de base des séries TV modernes quand les personnages n'évoluent pas ou n'ont pas d'accident.
Le maquillage de beauté pour un film d'époque nécessitera un patient et précis travail de recherche sur les personnages réels et la mode de cette époque. Il faudra donc prévoir un temps de préparation pour trouver la documentation et réunir les fournitures appropriées, la justesse des teints et des rouges à joues. Il pourra aussi être nécessaire de commander des perruques, et un coiffeur sera toujours indispensable.
On appliquera le maquillage selon la nature du personnage – aristocrate soigné ou peuple plus naturel – on corrigera les défauts au maximum, le teint chaud et brillant sera soigné, les volumes discrètement modelés par ombres et lumières, les joues colorées de rouges appropriés, naturels ou artificiels, les yeux des femmes colorés (selon l’époque du personnage) et bien faits, ceux des hommes discrètement ombrés.
Pour un film moderne, on utilisera la même technique initiale mais les teintes mode modernes seront alors acceptables dans les limites du projet, et on pourra utiliser parfois (mais pas systématiquement) des poudres brillantes. Les faux cils seront souvent utilisés et les sourcils redessinés ou épilés.
Notons que le maquillage de beauté est associé à l’idée de jeunesse et de bonne santé heureuse, il sera donc volontairement chaud et lumineux dans toutes les teintes désirées, contrairement au vieillissement qui sera plus terne, grisé, ainsi que nous le verrons plus loin.
Notons encore qu’à certaines périodes historiques, l’usage du maquillage était répandu chez les nobles, presque plus que chez les femmes. Pour ce genre de films, le maquilleur doit donc connaître l’histoire des modes autant que l’Histoire tout court.
Toutes les techniques et tous les produits permettront de faire ces maquillages, depuis le classique fond de teint crème gras, jusqu’au récent aérographe (sorte de pistolet à peinture de la taille d’un gros stylo). Cependant, il faudra veiller à utiliser des produits compatibles avec les scènes à tourner (pas de fluides à l’eau ou de maquillage à la poudre dans une scène de piscine ou de pluie violente, par exemple…).
Entre naturel et beauté, ce travail représentera au moins les 3/4 du travail d’un maquilleur de fiction et la totalité pour certains maquilleurs spécialisés dans la mode ou la beauté des stars féminines. C’est le travail de base de tout maquilleur de cinéma, mais ce n’est pas tout, ainsi que nous allons le voir.
This, of course, will encompass the makeup for all women of all eras, who may appear made-up, from Cleopatra to the current flashy young girl, from the top model to the silent film star or the young bride, etc. It will always be recognisable as makeup, but especially with modern makeup, the distinctive features of personality tend to disappear, which may not be advantageous for character identification.
However, it can also apply to certain male characters in fiction who need to be subtly highlighted, or men being interviewed for a documentary or TV show if there is time to prepare them carefully.
This will be the basic makeup for modern TV series when the characters do not evolve or have no accidents.
Beauty makeup for a period film will require patient and precise research on the real characters and the fashion of that era. Preparation time will be necessary to find documentation and gather appropriate supplies, including the correct shades of foundation and blush. It may also be necessary to order wigs, and a hairstylist will always be indispensable.
The makeup will be applied according to the nature of the character—well-groomed aristocrat or more natural commoner. Imperfections will be corrected as much as possible, warm and radiant complexions will be enhanced, volumes will be discreetly shaped with shadows and highlights, cheeks will be coloured with suitable blushes, either natural or artificial, women's eyes will be coloured (depending on the character's era) and well done, and men's eyes will be subtly shaded.
For a modern film, the same initial technique will be used, but modern fashionable shades will be acceptable within the limits of the project, and shiny powders may sometimes (but not systematically) be used. False eyelashes will often be used, and eyebrows will be reshaped or plucked.
It should be noted that beauty makeup is associated with the idea of youth and happy good health, so it will be deliberately warm and bright in all desired shades, unlike ageing makeup, which will be duller and greyer, as we will see later.
It should also be noted that in certain historical periods, the use of makeup was widespread among nobles, often more so than among women. For such films, the makeup artist must know the history of fashion as well as general history.
All techniques and products will be used to create these makeups, from the classic creamy foundation to the recent airbrush (a sort of paint gun the size of a large pen). However, care must be taken to use products compatible with the scenes to be shot (no water-based fluids or powder makeup in a pool scene or heavy rain, for example).
Between natural and beauty makeup, this work will represent at least three-quarters of a fiction makeup artist's work and the entirety for some makeup artists specialising in fashion or the beauty of female stars. It is the basic work of any film makeup artist, but it is not everything, as we will see.
Le maquillage naturel
Natural makeup
Ce n'est pas, comme on le croit encore trop souvent, un simple maquillage d'esthétique ni un simple fond de teint tout seul pour unifier (encore moins un petit coup de poudre !…), mais c’est presque déjà un maquillage de composition. Ce maquillage devra donner l’apparence d’un visage sans maquillage, quelle que soit la couleur de la peau de l’artiste, homme ou femme.
Ce sera le cas de presque tous les hommes, et des femmes du peuple de presque toutes les époques. Dans ce cas, on cachera les petites misères (boutons, cernes non nécessaires, coupures de rasoir, etc), on mettra un fond de teint naturel aussi près que possible de la carnation du personnage et non de l’artiste, et on recréera (de façon à pouvoir les contrôler rigoureusement) les petites rougeurs naturelles de la vie (donc pas des rouges mode…) sur les joues. Les volumes seront respectés ou mis en valeur discrètement, et les yeux à peine, mais judicieusement, travaillés.
Les sourcils auront forme, couleur et volume naturels. Le maquillage ne devra pas être visible en tant que maquillage et l’usage de la poudre sera minimisé.
Partant d’une telle base, il sera possible de créer toutes sortes de personnages, en ajoutant les effets simples, ou les postiches, si nécessaire.
Au besoin, le maquilleur devra pouvoir refaire ce maquillage précisément plusieurs jours de suite pour raccorder avec la continuité de l’histoire et la durée du tournage.
En règle générale, on prendra soin de maquiller toute partie du corps visible à la caméra pour ne pas créer de décalage trop flagrant avec la couleur du visage. Surtout pour les mains qui doivent porter un téléphone ou un verre à côté d'un visage maquillé…
It is not, as is still too often believed, merely an aesthetic makeup or just a foundation to unify the complexion (even less just a quick puff of powder !), but it is almost a character makeup. This makeup must give the appearance of an unmade face, regardless of the skin colour of the artist, whether male or female.
This will be the case for almost all men and for women of the common people from almost all eras. In this instance, small imperfections (spots, unnecessary dark circles, razor cuts, etc.) will be concealed, a natural foundation as close as possible to the character’s complexion rather than the artist’s will be applied, and the natural blushes of life (thus not fashionable blushes) will be recreated on the cheeks to be controlled rigorously. Volumes will be respected or subtly enhanced, and the eyes will be barely, but judiciously, worked on.
Eyebrows will have a natural shape, colour, and volume. The makeup should not be visible as makeup, and the use of powder will be minimised.
Starting from such a base, it will be possible to create all kinds of characters by adding simple effects or prosthetics if necessary.
If needed, the makeup artist must be able to recreate this makeup precisely for several days in a row to maintain continuity with the story and the duration of the shoot.
As a general rule, care will be taken to apply makeup to any part of the body visible to the camera to avoid a stark contrast with the face colour. This is especially true for hands that must hold a phone or a glass next to a made-up face...
Les maquillages de composition
Character make-up
Ce sera tout le reste du travail des maquilleurs pour compléter, dans différents domaines que nous allons passer en revue, l’aspect d’un personnage :
- Les effets simples, faits sur place, (= Out of the kit, dans la langue de Shakespeare) à ne pas confondre avec les effets spéciaux, cf. Ch. 18.
- Les faux-crânes, Cf. 10,
- Les postiches, cf. Formation/ Postiches
- Les vieillissements,
- Les prothèses, Cf. Ch. 9, 11 et 13
This will be the rest of the work of the makeup artists to complete, in different areas that we will review, the appearance of a character :
Quelques effets simples souvent réunis
Le mexicain basané de la chanson… ou des westerns, mais on peut en trouver comme lui ailleurs dans bien des régions du monde…
Teint foncé, coups de soleil, sueur, cheveux gras, ombre de barbe mal rasée et moustache implantée.
Les effets simples les plus courants
Ces petits effets simples que tout maquilleur doit absolument savoir faire de façon crédible complèteront un maquillage naturel selon les besoins de l’histoire à raconter :
- larmes,
- transpiration,
- coups de soleil,
- hématomes,
- blessures diverses,
- brûlures,
- enflures,
- salissures de toutes sortes,
- dents abîmées ou cassées,
- changement de couleur d’yeux ou de chevelure,
- traces de fatigues
- etc…
Pour plus d'informations, cf. Chap. 18.
Some simple effects often combined
The tanned Mexican of the famous song... or westerns, but we can find some like him elsewhere in many regions of the world...
Dark complexion, sunburn, sweat, greasy hair, poorly shaved beard shadow and ventilated moustache.
Common Simple Effects
These simple effects, which every makeup artist must be able to create credibly, will complement a natural makeup according to the needs of the story being told:
- Tears
- Sweat
- Sunburns
- Bruises
- Various injuries
- Burns
- Swelling
- All kinds of dirt and grime
- Damaged or broken teeth
- Change in eye or hair color
- Signs of fatigue
- Etc.
For more information, see. Chap. 18.
De nombreux produits existent pour simuler ces choses, le maquilleur doit les connaître et décidera s’ils sont appropriés au film ou s’il faut des techniques plus élaborées selon que ce sera pour figuration, seconds plans ou premiers plans. Par exemple, des vernis colorés spéciaux serviront le plus souvent pour gâter des dents en figuration ou au théâtre, des fards à l’alcool en palettes pour des seconds plans, mais des prothèses dentaires seront indispensables pour des premiers plans professionnels.
Si une blessure, ou un bout de nez, ne doit servir que pour une seule séance, un travail économique à la pâte à modeler (cire spéciale ou silicone pour cet usage) peut suffire avec un maquillage approprié sur un film à petit budget. En revanche, ce travail minutieux prendra du temps sur place. Il sera préférable de faire une prothèse sur un film à budget normal.
S’il y a plusieurs jours de tournage, cet effet nécessitera d'être fait avec des prothèses afin de pouvoir raccorder précisément d’une fois sur l’autre.
En outre, un maquilleur fera souvent certains maquillages dits spéciaux tels que effets de fatigue ou maladie, cadavres, gothique, tatouages, devant paraître aussi naturels que possible, mais ce ne sont pas encore les fameux effets spéciaux (SFX) qui seront des effets de gonflement de la peau, du sang ou du pus sortant d'une tubulure, une tête qui explose, un bras arraché, etc.
L’animatronique fera alors intervenir des robots indépendants de l’acteur, et sera réalisée par des spécialistes, et mis en œuvre sur le plateau par une équipe de marionnettistes spécialement entrainés.
Many products exist to simulate these effects, and the makeup artist must be familiar with them to decide if they are suitable for the film or if more elaborate techniques are needed, depending on whether it’s for background actors, supporting roles, or main characters. For example, special coloured varnishes are often used to spoil teeth for background actors or in theatre, alcohol-based paints in palettes for supporting roles, but dental prosthetics are essential for principals.
If an injury or a nose tip is needed only for a single session, a cost-effective solution using modelling paste (special wax or silicone for this purpose) might suffice with appropriate makeup for a low-budget film. However, this meticulous work takes time on set. For a normally budgeted film, it is preferable to use a prosthetic.
If there are several days of shooting, this effect will require prosthetics to ensure precise continuity from one shoot to the next.
Moreover, a makeup artist will often create certain special makeups such as effects of fatigue or illness, corpses, gothic looks, or tattoos, which need to appear as natural as possible. However, these are not yet the famous special effects (SFX), which include effects like skin swelling, blood or pus oozing from a tube, an exploding head, a severed arm, etc.
Animatronics, involving independent robots, will then come into play, created by specialists and operated on set by a team of specially trained puppeteers.
Les postiches
Facial Hair
Ne confondons pas :
- Quand un coiffeur parle de postiches, il s'agira de tresses ou de rajouts pour la chevelure ou la perruque.
- Quand un maquilleur parle de postiche, il s'agira le plus souvent du postiche facial : barbes, moustaches, favoris, sourcils, etc…
C'est naturellement de ces derniers objets que nous allons maintenant parler.
Il y a principalement deux façons de présenter un postiche facial : coller un postiche implanté sur un tulle invisible acheté tout fait chez un perruquier professionnel – ou fabriqué par votre maquilleur s’il sait le faire – ou le faire directement au poil à poil en collant des cheveux sur le visage de l’acteur le matin du tournage.
Dans le monde du cinéma professionnel international, depuis que le maquillage existe, on n’est pas considéré comme un maquilleur sérieux si on ne sait pas normalement s’occuper des postiches sur un acteur : un bon maquilleur doit donc être capable de faire sur place une barbe, une moustache, des sourcils ou des favoris au poil-à-poil s’il ne dispose pas de postiches tout prêts. Par ailleurs, savoir exécuter cette technique minutieuse permet de rendre moins visible, donc sensiblement plus crédible, un postiche abîmé ou défectueux.
Comme les postiches achetés chez le perruquier sont faits pour être réutilisés souvent, un maquilleur doit naturellement savoir poser et raccorder des postiches implantés, mais il doit aussi savoir les récupérer, les nettoyer, les friser à nouveau pour le lendemain et les entretenir en état d’usage correct.
Il doit donc disposer des outils spécifiques : fers à friser et chauffe-fers, mentonnières, etc… S'il n'en possède pas (ou pas suffisamment pour toute son équipe), la production devra les fournir et les maquilleurs appelés en renforts pourront nettoyer et re-préparer correctement pour le lendemain les favoris, barbes, boucs et moustaches le soir après le tournage.
Par la force des choses, logiquement, ce travail se fait quasi systématiquement en heures supplémentaires, et est logiquement payé en conséquence.
Malheureusement, beaucoup de jeunes maquilleurs ces dernières années sont sortis des écoles sans maîtriser toutes ces techniques indispensables du poil-à-poil et de l’entretien des postiches implantés : c’est dommage, autant pour eux — parce que ça ne fait évidemment pas l’affaire des collègues ni des productions qui les engagent — que pour l’ensemble du métier.
De nombreux films doivent une part importante de leur succès à un travail de postiches bien fait. On pense aux films de cape et d’épées, mais aussi, de façon moins évidente, aux films d’époque XIXe s., ou d’heroic fantasy (Le Seigneur des Anneaux, Le Hobbit, par exemple) et à de nombreux westerns ; aussi je recommande vivement aux plus jeunes maquilleurs de se perfectionner dans ce domaine si indispensable à notre métier. Ce n’est pas si difficile que ça pour atteindre un niveau correct, mais on ne doit JAMAIS voir le tulle d'un postiche collé sur un visage.
Le collé-décollé (= floated off, en anglais), est une autre technique plus rare mais pourtant bien utile, variante du poil à poil. Jadis très utilisée en Italie, aux USA, et un peu moins en France, cette technique permet de préparer des postiches à l’avance sur un bloc, de les décoller puis de les recoller sur l’acteur. Ces postiches peuvent servir plusieurs jours s’ils sont bien entretenus, mais ne tiendront pas plusieurs semaines comme des implantés. Ce procédé est très économique pour une production, surtout lorsqu’il y a des décors à nombreuse figuration.
Let’s not confuse :
- When a hairdresser talks about hairpieces, they mean braids or hair extensions for the hairstyle or wig.
- When a makeup artist talks about hairpieces, they usually mean facial hairpieces : beards, moustaches, sideburns, eyebrows, etc.
It is naturally the latter that we will now discuss.
There are primarily two ways to present a facial hairpiece: either glue a ventilated hairpiece on invisible lace bought ready-made from a professional wigmaker – or made by your makeup artist if they know how – or make it directly hand laying hairs onto the actor’s face on the morning of the shoot.
In the international professional film industry, since makeup has existed, one is not considered a serious makeup artist if they do not normally handle hairpieces on an actor : a good makeup artist must therefore be able to hand-lay on-site a beard, moustache, eyebrows, or sideburns if no ready-made hairpieces are available. Furthermore, knowing how to execute this meticulous technique allows a damaged or defective hairpiece to be made less visible, thus significantly more credible.
Since hairpieces bought from the wigmaker are made to be reused often, a makeup artist must naturally know how to apply and adjust ventilated hairpieces, but they must also know how to retrieve, clean, re-curl them for the next day, and maintain them in proper working order.
They must therefore have specific tools : curling irons and heaters, chin blocks, etc. If they do not have them (or not enough for their entire team), the production will have to provide them, and makeup artists called in as reinforcements can clean and properly prepare the sideburns, beards, goatees, and moustaches for the next day in the evening after filming.
By force of circumstances, logically, this work is almost systematically done in overtime, and is logically paid accordingly.
Unfortunately, many young makeup artists in recent years have left schools without mastering all these indispensable hand-layong and ventilated hairpiece maintenance techniques : this is unfortunate, both for them – because it obviously does not work for their colleagues or the productions that hire them – and for the profession as a whole.
Many films owe a significant part of their success to well-done hairpiece work. We think of swashbuckler films, but also, less obviously, 19th-century period films, or heroic fantasy films (The Lord of the Rings, The Hobbit, for example) and many westerns ; therefore, I strongly recommend that younger makeup artists perfect themselves in this field so indispensable to our profession. It’s not that difficult to reach a decent level, but one must NEVER see the lace of a hairpiece glued onto a face.
The floated-off technique, is another rarer but still very useful technique, a variant of the hand-laying method. Once widely used in Italy, the USA, and somewhat less in France, this technique allows hairpieces to be prepared in advance on a block, then floated-off and reapplied to the actor. These hairpieces can serve for several days if well-maintained, but will not last several weeks like implanted ones. This method is very economical for a production, especially when there are sets with numerous extras.
Une barbe implantée sur tulle avec sa moustache, frisées et coiffées
On voit le matériel du maquilleur-posticheur : mentonnière, fers à friser et chauffe-fers, ciseaux.
Ventilated beard and moustache on net, curled and styled.
On can see the make-up artist equipment : chin block, curling tongues and heater, scissors.
Barbe "collée-décollée" • Floated off beard
Cette barbe au poil-à-poil sera décollée de son bloc puis recollée sur un acteur ou rangée jusqu'à prochaine utilisation.
Notez le placement des couleurs.
Ce type de postiches servira plusieurs fois si bien entretenu.
This laid-on beard will be floated off from its block and then reapplied on an actor or stored until its next use.
Note the arrangement of colours.
Such hairpieces can be used multiple times if well maintained.
Les vieillissements
Ageings
Faire un vieillissement étant souvent demandé à tout maquilleur de fiction expérimenté, il est indispensable de connaître toutes les techniques pour y arriver de façon réellement crédible à l’écran : au fard, donc par ombres et lumières, technique de base découlant de la peinture et de la technique du théâtre et de Méliès, ou en volume, avec du latex ou des prothèses.
Il n’existe pas de fond de teint unique et universel pour tous les vieillissements.
Toutes les couleurs de peau existent : généralement chaudes et brillantes dans la jeunesse, ces mêmes couleurs ternissent naturellement avec l’âge. Pour créer un vieillissement crédible au cinéma, le maquilleur devra donc utiliser la teinte la plus appropriée au personnage et non à l’artiste, claire ou sombre, rosée ou jaunâtre, mais ternie.
Si on n'a pas de fond de teint approprié, on pourra tout de même facilement obtenir la teinte juste en prenant la couleur adéquate pour le personnage jeune et en la mélangeant avec un fond de teint plus terne.
Des essais sont indispensables pour doser correctement les effets : le fard a ses limites et se repère rapidement surtout si sa teinte n'est pas juste pour le personnage et/ou s’il est maladroitement appliqué ; le latex fripe la peau, mais ne modifie pas les volumes comme un nez ou des bajoues.
La pose de faux crânes, de perruques et de postiches est très souvent nécessaire. Dans ce cas, la préparation et l’exécution se font de concert avec le coiffeur. Pour les travaux très importants, des assistants sont souvent nécessaires.
Des prothèses sont souvent nécessaires dans le cas d'une ressemblance ou pour des vieillissements particuliers. Il faut donc un certain temps de documentation, puis de préparation de ces effets avant le tournage. (Cf. Chap. 8)
Creating an ageing effect is often required of any experienced fiction makeup artist, making it essential to know all the techniques to achieve a truly credible look on screen : whether through shading and highlighting, with cream makeup, a basic technique derived from painting, theatre, and Méliès’ methods, or using volume with latex or prosthetics.
There is no single, universal foundation for all ageing effects.
All skin tones exist : generally warm and bright in youth, these same tones naturally dull with age. To create a credible ageing effect in cinema, the makeup artist must therefore use the most appropriate shade for the character, not the performer, whether light or dark, rosy or yellowish, but dulled.
If an appropriate foundation is not available, the right shade can still be easily achieved by taking the suitable colour for the young character and mixing it with a duller foundation.
Testing is essential to correctly measure the effects : makeup has its limits and can be easily spotted, especially if its shade is not right for the character and/or if it is applied clumsily ; latex wrinkles the skin but does not alter volumes like a nose or jowls.
The application of bald caps, wigs, and hairpieces is often necessary. In this case, preparation and execution are done in collaboration with the hairdresser. For major tasks, assistants are often necessary.
Prosthetics are often required for achieving resemblance or for specific ageing effects. This requires a certain amount of time for documentation and preparation of these effects before filming. (See Chapter 8)
Vieillissement au latex
et postiches faits directement sur l'acteur.
Le teint est sombre en harmonie avec le personnage censé être afghan : un fond de teint brun moyen, grisé ;
Par dessus le latex, des ombres et des reliefs appropriés, poudrés abondamment pour que ça tienne bien, mais l'excédent de poudre est ensuite enlevé ;
et les postiches ont été faits au poil à poil par-dessus le maquillage terminé, le tout en 75 à 80 minutes en tout.
Cette technique est donc assez rapide et efficace.
Pour illustrer cette technique, je vous invite à lire l'article sur le maquillage de Peter Cushing dans Tendre Dracula en 1973.
La technique était alors inconnue en France.
Mohammed AFIFI
pendant le tournage au Maroc de "Afghanistan Pourquoi ?"
during the shooting in Marocco of "Afghanistan why ?"
Aging with latex
and laid-on beard directly on the actor.
The complexion is dark to match the character supposed to be Afghan: a medium brown foundation, tinted with gray;
Over the latex, appropriate shadows and highlights, heavily powdered for durability, but excess powder is then removed;
and the hairpieces were hand-laid over the finished makeup, all in 75 to 80 minutes total. This technique is therefore quite fast and effective.
To illustrate this technique, I invite you to read the article on Peter Cushing's makeup in "Tendre Dracula" in 1973.
The technique was then unknown in France.
Sous prétexte qu’on n’a pas assez de budget, il ne serait pas sain d’espérer que le maquilleur puisse miraculeusement réussir du premier coup un travail qui n’aurait pas été essayé, répété. Ce serait exposer le malheureux à un stress insupportable et injustifié, et le tournage à un arrêt intempestif en cas de pépin accidentel dû à cette précipitation.
Ce travail de préparation (que j'expose plus en détail aux chapitres 6 et 8) est indispensable et doit être prévu par la production dans son plan de travail autant que dans son budget. C’est aussi indispensable à la production que d’apprendre son texte et répéter pour un acteur.
De plus, il faut aussi prévoir le temps que le perruquier puisse faire ses postiches et ses perruques éventuelles :
- 4 à 5 jours pour une barbe et moustache,
- 2 semaines minimum pour refaire le front d’une perruque de location,
- 4 à 6 semaines pour fabriquer une perruque entière sur mesure,
- et plus, s’il y a plusieurs personnages.
J’exposerai plus en détails au chapitre 6.3 la préparation chez le perruquier, et nous reparlerons des problèmes de délai et de budget dans les chapitres 6 et 7.
Under the pretext of not having enough budget, it would not be healthy to expect the makeup artist to miraculously succeed on the first try without rehearsal. This would expose the unfortunate individual to unbearable and unjustified stress, and the shoot to an untimely halt in the event of an accidental mishap due to this rush.
This preparatory work (which I further detail in Chapters 6 and 8) is essential and must be planned by the production in its workflow as well as in its budget. It is as indispensable to the production as learning lines and rehearsing for an actor.
Furthermore, time must also be allocated for the wig maker to create any necessary hairpieces and wigs:
- 4 to 5 days for a beard and mustache,
- a minimum of 2 weeks to remake the front of a rental wig,
- 4 to 6 weeks to craft a custom-made wig,
- and more if there are multiple characters.
I will delve into the preparation with the wig maker in more detail in Chapter 6.3, and we will revisit the issues of timing and budget in Chapters 6 and 7.
Les prothèses
Lorsque les ombres et lumières, travaillées comme ci-dessus, ne suffisent plus et qu’un volume doit être ajouté à un visage, il faut recourir à une prothèse. Toutes les formes sont possibles tant qu’elles restent proportionnées à l’ensemble de la nouvelle tête ainsi créée.
Les prothèses les plus fréquemment utilisées sont :
- les nez,
- les blessures,
- les faux crânes entiers ou partiels, notamment sous une perruque dégarnie,
- les poches sous les yeux, etc.
Un vieillissement peut être réalisé avec un assortiment de prothèses qui se chevauchent et complété par des perruques et éventuellement des postiches faciaux pour les hommes. Cette technique très réaliste exige une préparation avant tournage précise et assez longue — là non plus, inutile de vouloir raccourcir les délais pour des raisons économiques ou autres… — et de une à plusieurs heures de maquillage pour chaque séance de tournage. Le démaquillage demandera souvent une petite heure aussi, voire plus. Il faut donc y penser quand on fait un plan de travail pour éviter les changements de maquillage à répétition dans la même journée, impossibles à réaliser dans un délai raisonnable. La concertation avec les maquilleurs est indispensable à ce sujet, car, lа non plus, les miracles ne sont (généralement) pas possibles.
Les prothèses seront faites dans divers matériaux, selon les nécessités du projet et le budget : latex, plastique, gélatine, silicone, mousse de latex, etc, chaque matière ayant ses avantages et ses inconvénients.
- La mousse de latex, indispensable pour les prothèses d’un certain volume (gros cous, ventres, Aliens, etc…), nécessitera un laboratoire important équipé d’un four et des délais de cuisson assez longs.
- Le silicone et la gélatine seront plus rapides à mettre en œuvre, mais poseront divers problèmes par fortes chaleurs.
- Les plastiques et le latex, creux comme une coquille, risquent de laisser passer la lumière au travers. Dans ce cas, on garnira avec du coton pas trop tassé qui absorbera la transparence et la transpiration.
Bref, lа non plus, rien d’universel : chaque projet doit recevoir son traitement spécifique.
Vous verrez quelques exemples ici et ici.
When shadows and highlights, worked as described above, are no longer sufficient and volume needs to be added to a face, prosthetics must be used. All shapes are possible as long as they remain proportionate to the overall newly created head.
The most frequently used prosthetics include :
- noses,
- wounds,
- full or partial bald caps, especially under a balding wig,
- under-eye bags, etc.
An ageing effect can be achieved with a combination of overlapping prosthetics, complemented by wigs and possibly facial hairpieces for men. This highly realistic technique requires precise and fairly lengthy preparation before filming — it’s important not to try to cut corners for economic or other reasons — and takes from one to several hours of makeup application for each shooting session. The removal of the makeup often takes at least an hour, sometimes more. It’s crucial to consider this when planning the shooting schedule to avoid multiple makeup changes in one day, which are impossible to achieve within a reasonable timeframe. Coordination with the makeup artists is essential in this regard, as miracles are (generally) not possible.
Prosthetics will be made from various materials depending on the project’s needs and budget : latex, plastic, gelatine, silicone, foam latex, etc., each material having its advantages and disadvantages.
- Foam latex, essential for prosthetics of significant volume (large necks, bellies, Aliens, etc.), requires a substantial lab equipped with an oven and long baking times.
- Silicone and gelatine are quicker to work with but pose various issues in high heat.
- Plastics and latex, hollow like a shell, might let light through. In this case, they can be lined with loosely packed cotton, which absorbs transparency and perspiration.
In short, there’s nothing universal about it : each project must receive its specific treatment.
Les ressemblances
Resemblances
Faire une ressemblance repose avant tout sur une bonne documentation concernant le personnage qui permettra de préciser le travail à faire : prothèses, perruque, dentiers, etc…
On en aura une bonne idée en lisant le chapitre 8 Comment concevoir un personnage juste.
Voyez aussi sur mon site.
To create a likeness, it primarily relies on thorough documentation regarding the character, which will help specify the work to be done: prosthetics, wigs, dentures, etc.
One will get a good idea by reading Chapter 8 How to design a genuine character.
See also on my website.
Le maquillage artistique
Face and body-painting
Appelée aussi peinture sur corps (ou body-painting), cette technique n’est que très rarement utilisée en cinéma de long-métrage français. Pourtant, elle sert parfois en publicité, en mode et souvent en animation. Même si ce n’est pas une chose courante au cinéma en France — loin, très loin de là — il faut pourtant connaître cette technique qui peut rendre de très grands services pour réaliser certains magnifiques maquillages hors du commun, notamment dans les films de super héros ou d’heroic fantasy produits а Hollywood, Londres, Vancouver ou en Nouvelle Zélande.
Also known as body painting, this technique is very rarely used in French feature films. However, it is sometimes used in advertising, fashion, and often in animation. Even though it's not a common practice in French cinema — far from it — knowing this technique is still important as it can be very useful for creating some extraordinary makeup, especially in superhero or fantasy films produced in Hollywood, London, Vancouver, or New Zealand.
En résumé
In summary
J’espère que ce très rapide survol des différents types de maquillages permettra aux jeunes réalisateurs de savoir quoi demander et quoi attendre d’un professionnel compétent, et sur quels critères choisir un maquilleur en toute connaissance de cause afin d’éviter les déconvenues et les gaspillages.
Je préciserai certains délais au chapitre 6. Pour d'autres précisions et illustrations, voyez le Chap. 18, consacré aux maquillages de composition.
Les jeunes maquilleurs, eux, sauront ce qu’on peut leur demander et devront compléter leurs connaissances si besoin est, dans leur propre intérêt, avant de chercher à exercer seul.
Ils sauront qu'il faut d'abord être assistant avant d'être chef, non pour les empêcher de travailler et de vivre, mais pour apprendre le métier dans de bonnes conditions utiles à tous, spécialement à eux-mêmes, et pour être, par la suite, un bon chef qu'on redemandera.
Et pour ceux qui voudraient apprendre comment devenir maquilleur de cinéma, j'indique dans le chapitre suivant (en deux parties distinctes, mais à lire également attentivement, l'une principalement administrative, l'autre plus pratique) une marche à suivre aussi sérieuse que possible.
I hope this brief overview of the different types of makeup will help young directors know what to ask for and expect from a competent professional. It should also guide them in choosing a makeup artist wisely, to avoid disappointments and wastage.
I will provide more specific details on timelines in Chapter 6. For further insights and illustrations, refer to Chapter 18, dedicated to character makeups.
Young makeup artists will understand what can be expected of them and should supplement their knowledge if necessary, for their own benefit, before seeking to work independently.
They will know that it's essential to start as assistants before becoming heads, not to hinder their work and livelihood, but to learn the trade under conditions beneficial to everyone, especially themselves. This will ensure they become sought-after heads in the future.
For those interested in learning how to become a film makeup artist, I outline in the following chapter (in two distinct parts, but both equally important to read carefully), a step-by-step process as thorough as possible.